Μια πρωτοβουλία των Ιχθείς Babyswimming Thessaloniki
Κύκλος Βιωματικών Σεμιναρίων
Νοέμβριος 2015 -Ιούνιος 2016
Τοποθεσία:
Γερμανική Κοινότητα, Π. Πατρών 13, 1ος όροφος
Οι ώρες είναι πάντα:
17:30 – 19:30
*Οι μέρες είναι πάντα Παρασκευή
Είμαι καλός γονέας; Ποιο είναι το σωστό; Ποιο είναι το λάθος;
Στην πρώτη μας συνάντηση θα εστιάσουμε στον τρόπο με τον οποίο τα στερεότυπα που «κουβαλάμε» σχετικά με το πώς πρέπει να είναι ο
γονιός, εμποδίζουν τη δημιουργία μιας ισότιμης σχέσης με το παιδί.
Παράλληλα θα συζητήσουμε και θα πειραματιστούμε πάνω στα διάφορα «γονεϊκά στυλ» και τα χαρακτηριστικά τους.
Το παιδί μου τσιρίζει όλη μέρα… Είναι φυσιολογικό;
Σε αυτή την συνάντηση θα διερευνήσουμε τα χαρακτηριστικά της σωματικής και ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης του παιδιού. Στόχος είναι να κατανοήσουμε τις ιδιαίτερες ανάγκες που αναδύονται σε κάθε αναπτυξιακό στάδιο, καθώς και να βιώσουμε πόσο διαφορετικό και μοναδικό είναι το πλάσμα που φέραμε στον κόσμο. Επίσης, θα ξεκινήσουμε το ταξίδι γνωριμίας με τον εαυτό μας ως γονείς και ως ολότητες, προσπαθώντας να ανακαλύψουμε τις ψυχικές και σωματικές δικές μας ανάγκες. Στην συνέχεια, θα εξερευνήσουμε πως αυτές οι ανάγκες αλληλεπιδρούν και μπορούν να πορευτούν αρμονικά με τις ανάγκες των παιδιών μας.
Με ποιους τρόπους μπορούμε να βελτιώσουμε την επικοινωνία μέσα στην οικογένεια.
Τι κάνουμε λάθος και δε συνεννοούμαστε;
Ποιά είναι τα συνήθη εμπόδια στην επικοινωνία γενικά αλλά και στην επικοινωνία με το παιδί ειδικά; Π.χ. γιατί επανέρχεται ξανά και ξανά το ίδιο θέμα ενώ το έχουμε συζητήσει πολλές φορές;
Θα εστιάσουμε σε βιωματικές ασκήσεις που θα βοηθήσουν στην βαθύτερη κατανόηση αυτών των εμποδίων και θα διερευνήσουμε τις διαθέσιμες λύσεις.
«Μ’ακούς; Δεν μ’ ακούς;». Η σημασία της ενεργητικής ακρόασης και της επαφής με το παιδί και τον εαυτό μας.
Σου μιλάω, γιατί δεν μ’ακούς, γιατί δεν με καταλαβαίνεις;
Σε αυτή τη συνάντηση θα ασχοληθούμε με τις ποιότητες που χαρακτηρίζουν την καλή επικοινωνία και το διάλογο με το παιδί.
Θα εξασκηθούμε στην ενεργητική ακοή ως ένα εργαλείο για πιο αποτελεσματική επικοινωνία. Επίσης θα εξερευνήσουμε την σημασία του αγγίγματος ως μια βασική μορφή επαφής με τα βρέφη και τα παιδιά μας.
Στήριξη & Συντροφικότητα – Δέσμευση & Αυτονομία
Ποιος θα κρατήσει σήμερα το παιδί? Γιατί πάλι εγώ?
Πότε θα βγω λίγο χρόνο και για μένα; Για εμάς;
Σ΄ αυτή την συνάντηση θα αφήσουμε για λίγο απ’ έξω τα παιδιά και θα ασχοληθούμε με την ποιότητα της σχέσης ανάμεσα στους συζύγους. Θα διερευνήσουμε την σημαντικότητα του να στηρίζω και να στηρίζομαι από τον/ην σύντροφό μου και τι χρειάζεται να αλλάξουμε στην σχέση μαζί του/της, ώστε να είμαστε και οι δυο ικανοποιημένοι γονείς που βιώνουμε την ουσιαστική συνάντηση και την δημιουργική συνύπαρξη.
Θυμός, Λύπη, Χαρά, Φόβος… Ενισχύοντας την συναισθηματική νοημοσύνη του παιδιού
Αποδέχομαι και μιλάω για όλα! Και τα κακά και τα καλά!
Το παιδί μου φοβάται, κλαίει τι να κάνω; Φοβάμαι, κλαίω, τι θα πω στο παιδί μου; Κάνει να με δει έτσι;
Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητά να αναγνωρίζουμε, να κατανοούμε και να ελέγχουμε τα συναισθήματα μας καθώς και να κατανοούμε τα συναισθήματα των άλλων. Στη συνάντηση αυτή, θα εξερευνήσουμε με ποιους τρόπους μπορούμε να ενισχύσουμε τη συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών μας. Θα μάθουμε, επίσης, ότι όλα τα συναισθήματα μας είναι αποδεκτά και σημαντικά καθώς επίσης και τον τρόπο με τον οποίο θα δίνουμε χώρο στα παιδιά μας να τα εκφράζουν.
-Σταμάτα να θυμώνεις, να χτυπάς!
Ο θυμός είναι από τα πιο δύσκολα συναισθήματα για να τα χειριστούμε. Τι κάνουμε όταν τα παιδιά θυμώνουν και εκδηλώνουν επιθετικές συμπεριφορές; Τι κάνουμε όταν εμείς σαν γονείς θυμώνουμε μαζί τους;
Σε αυτή τη συνάντηση, θα εξερευνήσουμε σε βάθος το συναίσθημα του θυμού και θα προσπαθήσουμε να βρούμε πιο λειτουργικούς τρόπους έκφρασης και διαχείρισης του θυμού και της επιθετικότητας των παιδιών και των γονέων.
-Θέλω να δω τηλεόραση, να παίξω στο ίντερνετ, να φάω…θέλω κι άλλο…κι άλλο….κι άλλο….!
Η οριοθέτηση στη συμπεριφορά των παιδιών είναι πολύ σημαντική για την ομαλή ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη. Τι σημαίνει όμως οριοθέτηση; Σημαίνει απαγόρευση ή πειθαρχία; Ή μήπως οριοθέτηση σημαίνει συνεργασία μεταξύ γονιού και παιδιού; Σε αυτή τη συνάντηση θα ανακαλύψουμε την πολύτιμη αξία του «ορίου», και θα σχολιάσουμε τρόπους για μια οριοθετημένη σχέση μεταξύ γονέα και παιδιού.
-Μα δεν με ακούει; Τι να κάνω;
Σε αυτή την συνάντηση θα εστιάσουμε κυρίως σε βιωματικές ασκήσεις και θα εξερευνήσουμε πρακτικά την έννοια του λειτουργικού ορίου στην επικοινωνία. Πιο συγκεκριμένα, θα διερευνήσουμε ποια είναι η προσωπική διαδικασία του καθενός στο να θέτει το «όριο στην επαφή» στην αλληλεπίδραση με το παιδί του/της.
Πώς μπορώ να διαχειριστώ και να κρατήσω μια ισορροπία μεταξύ του γονειακού μου ρόλου και της απουσίας μου για την δουλειά;
«Δεν βγαζω την πανα , δεν θέλω να πάω στον παιδικό, δεν θέλω να κοιμηθώ μόνος/η μου… Θέλω την μαμά μου!»
«Θέλω κι άλλο γάλα! Εσύ μπορείς; Θέλεις;»
Σε αυτή τη συνάντηση θα συζητηθούν διάφορα θέματα που απασχολούν τους γονείς και σχετίζονται με το δέσιμο (“attachment”) και το άγχος του αποχωρισμού από τη μητέρα και το ασφαλές περιβάλλον της οικογένειας, όπως η προσαρμογή στο σχολείο, θέματα κοινωνικοποίησης, φοβίες, θέματα ύπνου, τουαλέτας, απογαλακτισμός,πιπίλα.
«Μαμά, μπαμπά, δεν τα πήγα σήμερα καλά στην προπόνηση…» -Το σημαντικό είναι ότι προσπάθησες, αυτό αρκεί.»
Πώς να ενθαρρύνω το παιδί μου και να καλλιεργήσω την αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθησή του; Η ενθάρρυνση είναι η διαδικασία με την οποία συγκεντρώνουμε την προσοχή μας στα θετικά σημεία των παιδιών και τα βοηθάει να πιστέψουν στον εαυτό τους και στις ικανότητές τους! Σε αυτή τη συνάντηση θα εξερευνήσουμε τρόπους ώστε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας, μέσα από βιωματικές ασκήσεις.
«Αυτό είναι δικό μου… ΟΧΙ ΔΙΚΟ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ!»
…Εεε σταματήστε επιτέλους να μαλώνετε, αδέλφια είστε!
Το συναίσθημα της ζήλιας είναι φυσιολογικό, ειδικά με τον ερχομό ενός δεύτερου παιδιού. Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί που ζηλεύει ώστε να περιοριστούν οι αρνητικές επιπτώσεις της ζήλιας; Η στάση των γονέων είναι βασικός παράγοντας και μπορούν να διευκολύνουν το παιδί στην έκφραση της ζήλιας, δείχνοντάς του ότι αποδέχονται τα αρνητικά του συναισθήματα.
«Έλα να παίξουμε… Έχω δουλειά…δεν έχω ώρα για παιχνίδια!»
«Έλα να πλατσουρίσουμε στην βροχή!… τρέχα έχουμε δουλειά…πρέπει να πας στο μάθημα… δεν είναι ώρα για παιχνίδια!|
Σε αυτή την προτελευταία μας συνάντηση θα παίξουμε, θα χαρούμε και θα βιώσουμε την μεγάλη σημασία του παιχνιδιού στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Μέσα από διάφορες βιωματικές ασκήσεις θα προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε και να συνδεθούμε με το «παιδί μέσα μας»
Και τώρα που τελειώνει… τι έμεινε;
Η τελευταία συνάντηση θα αφιερωθεί στη συζήτηση και την πρακτική
εφαρμογή των όσων έχουν αναλυθεί στις προηγούμενες συναντήσεις.
Έτσι, οι συμμετέχοντες θα φέρουν προς συζήτηση θέματα που τους
απασχολούν, καθώς και αυτά που έχουν προκύψει.
Τέλος, μετά από μία σύντομη ανακεφαλαίωση, θα δούμε τί απεκόμισαν
οι συμμετέχοντες από τον κύκλο των συναντήσεων και τί θα ήθελαν
να διερευνηθεί περισσότερο.